HetSpijtMe_FBeventbanner

Lazy listeners

Kluizenaarschap is geen conditio sine qua non voor meesterwerken. Toetsenbordjunks en trapkastbewoners verdienen zichtbaarheid. Watershed geeft schrijvers een stevige duw in de rug. Daarheen. Ja, die kant op, naar dat podium. Op 30 augustus 2018 beleefden we de tweede editie van Lazy Listeners, ons grote, jaarlijkse live-event, onder de titel Het Spijt Me. Over de zin en onzin van sorry. Literaire voordrachten, muziek en audiovisuele elementen in een theatrale setting rondom een maatschappelijk thema. Met Simon(e) van SaarloosDean BowenVamba Sherif, Olave Nduwanje, Jonathan Griffioen, Akwasi, Roos Rebergen en David O’Dowda.

Als klein kind leer je al ‘sorry’ zeggen. Je hebt de auto afgepakt van een ander kind, nu moet het huilen, een ouder beveelt je het speelgoed terug te geven en vraagt: ‘Wat zeggen we dan?’ Waarop jij met een beteuterd gezicht antwoordt: ‘Sorry.’

Hoe ouder je wordt, hoe vaker je je excuses aanbiedt. Maar lost het iets op, sorry zeggen? Wat verlangen we van de ander als we willen dat hij of zij excuses aanbiedt? Hoe construeren we welgemeende spijtbetuigingen in een wereld die overvloed raakt met sorry’s?

Eind februari verschijnt de nieuwste editie van onze literaire podcast Radio Slik, over het fenomeen ‘sorry’.