HetSpijtMe_FBeventbanner

Lazy listeners

HET SPIJT ME
Een literaire avond over de (on)zin van sorry

Met

Roosbeef

Akwasi

Dean Bowen

Simon(e) van Saarloos

Olave Nduwanje

Vamba Sherif

Jonathan Griffioen

David O'Dowda

Als klein kind leer je al ‘sorry’ zeggen. Je hebt de auto afgepakt waar het andere kind mee speelde, nu moet het huilen, een ouder schiet overeind uit zijn stoel, beveelt je het speelgoed terug te geven en vraagt: ‘Wat zeggen we dan?’ Waarop jij met een beteuterd gezicht antwoordt: ‘Sorry.’

Hoe ouder je wordt, hoe vaker je je excuses aanbiedt. Sorry, mag ik er even langs. Sorry, zo bedoelde ik het niet. Sorry, maar dat zie je echt helemaal verkeerd. Sorry, dat had ik niet mogen doen.

Maar wat betekent het eigenlijk, ‘sorry’ zeggen? Lost het iets op? Wat verlangen we van de ander als we willen dat hij of zij excuses aanbiedt? Waar zijn we naar op zoek als we iemand vragen ons te vergeven? Dekt een verontschuldiging de lading eigenlijk wel? Hoe construeren we welgemeende spijtbetuigingen in een wereld die overvloed raakt met sorry’s?

Tijdens de tweede editie van de literaire avond Lazy Listeners is dat precies wat we gaan onderzoeken. Zou ons leven er nu anders uitzien als we, toen we op dat ene feestje voordrongen bij de wc’s, nog even snel ‘sorry, ik kon het niet meer ophouden’ hadden geroepen? Of, in een serieuzer geval: hoe zouden we nu naar de mensheid kijken als die ene persoon op dat ene moment zijn oprechte excuses had aangeboden?

We hebben toffe schrijvers en muzikanten die vanuit alle mogelijke perspectieven op het onderwerp in zullen gaan.

Zo zijn er literaire performances van Simon(e) van Saarloos, Dean Bowen, Vamba Sherif en Olave Nduwanje en Jonathan Griffioen. En de muzikale omlijsting is in handen van hiphop artiest Akwasi, zangeres Roosbeef en componist en muzikant David O’Dowda. Ook wordt er tijdens de avond een exclusief voorproefje gegeven van de podcast ‘The anatomy of sorry’ die Simon(e) van Saarloos in samenwerking met Watershed maakte.

Sorry, maar daar wil je toch bij zijn?

Datum: 30 augustus 2018
Tijd:  19.30 uur
Tickets: Early Bird tickets t/m 31 juli 2018: € 22, erna €27,50

Lazy Listeners is de apotheose van Camp Cushy, het vijfdaagse literaire zomerkamp van Watershed eind augustus in Eindhoven, waarmee we talentvolle schrijvers helpen zichzelf te ontwikkelen.