CampCushy2019_FBeventbanner
Schrijf je in voor Camp Cushy 2019

Camp Cushy x Van Abbe Future Writing

Schrijf je in voor onze literaire werkweek Camp Cushy: dit jaar van 12-17 augustus, in en samen met het Van Abbemuseum in Eindhoven. We gaan deze editie onder de naam Future Writing op zoek naar nieuwe, interdisciplinaire vormen van literatuur en storytelling. Inschrijven kan nog tot en met 15 juni!

Camp Cushy is hét zomerkamp voor schrijftalent van literaire organisatie Watershed, dat we deze editie ook openstellen voor andere makers. Omdat steeds meer creators interdisciplinair werken en taal vaak een belangrijk onderdeel is van hun werk. Zes intensieve trainingsdagen richten we ons op de ontwikkeling van je schrijf- en storytellingtalent.

Camp Cushy is: zes dagen lang veel praktische, creatieve en theoretische verdieping, die je direct daarna in de praktijk kunt brengen. Maar Camp Cushy is ook een inspirerende omgeving, met veel originele en authentieke stijlen en zienswijzen, zowel van de coaches als de deelnemers. Sandro van der Leeuw, deelnemer in 2018: “Camp Cushy maakt je dapper, het prikkelt de kunstenaar in je, het brengt het beste en het mooiste in je naar boven.”

De eerste dagen van Camp Cushy zijn vooral gericht op het theoretische gedeelte, en kijken we vanuit verschillende perspectieven naar literair schrijven en andere vormen van storytelling. Hoe zien we de toekomst van literatuur en storytelling? Wat is mijn eigen positie daarin? Wij geloven bij Watershed dat het schrijven van de toekomst vooral gevoed moet en zal worden door zoveel mogelijk stemmen in de samenleving. De woorden die we gebruiken zijn en moeten veel meer een afspiegeling zijn van onze meerstemmige maatschappij. Dan bieden we ruimte aan nieuwe geluiden en nemen we afstand van het dominante narratief.

Wat kan ik als literair schrijver en storyteller leren van bijvoorbeeld journalistiek, creatieve wetenschap, theater en beeldende kunst? En andersom? In het tweede deel brengen we het geleerde in de praktijk. Je werkt als makers in groepen van vijf, ieder met een begeleider, aan een project. Daarnaast is er tijd en ruimte om eigen werk te creëren en ontvang je van begeleiders en collega-makers feedback op je werk.

Filosoof en schrijver Simon(e) van Saarloos, schrijver Jörgen Gario, beeldend kunstenaar Julius Thissen en schrijver en creative academic Tracian Meikle vormen deze editie de kern van ons divers en veelzijdig coachingsteam. Juliet Gagnon, artistiek leider van Watershed, leidt de trainingsdagen. Daarnaast bieden we gastcolleges van schrijvers uit binnen- en buitenland (namen worden later bekend gemaakt).

Nog een mooi extraatje: Camp Cushy vindt plaats tijdens de laatste week van de Xenogenesis-tentoonstelling in het Van Abbemuseum, de eerste grote tentoonstelling in Nederland van de in Londen gevestigde The Otolith Group. Ter afsluiting van de tentoonstelling en Camp Cushy houden we op 18 augustus een dialoogsessie in het museum. Met gastcolleges en bijdrages van deelnemers aan Camp Cushy en vertegenwoordigers van de Otolith Group.

Dus, hoe zie jij Future Writing?

Vertel ons in niet meer dan 500 woorden wat jouw visie is op de toekomst van literatuur of andere vormen van storytelling. Of geef ons je persoonlijke motivatie om mee te doen aan deze editie van Camp Cushy. Geschreven of via spraak-of videoboodschap. Stuur (een link naar) je tekst of bestanden naar cushy@stichtingwatershed.nl vóór 15 juni 2019. We willen ook graag een aantal voorbeelden van eerder werk ontvangen.

Wanneer: 12 - 17 augustus + dialoogsessie: 18 augustus
Waar: Van Abbe Museum, Eindhoven
Kosten: 500, - (inclusief lunch- en lesmateriaal)
Laatste registratie datum: 15 juni
Selectie aankondiging: laatste week van juni

Verblijfkosten:
Onze hotelpartner The Student Hotel biedt speciaal voor Camp Cushy-deelnemers overnachtingen aan tegen een gereduceerd tarief.

Voor wie is Camp Cushy?
Camp Cushy 2018