camp-cushy-2017

Camp Cushy 2017

Camp Cushy is ons literaire bootcamp in de zomer, met vijf intensieve trainingsdagen, geleid door bekende literaire performers en schrijvers uit binnen- en buitenland. Je wordt vijf dagen lang ondergedompeld in een intensief programma van workshops en masterclasses, dit jaar rondom het thema ‘Storytelling across genres’. Met workshopleiders en facilitators uit binnen- en buitenland.

Van 25 t/m 30 augustus, in Pand P in Eindhoven.

Geïnteresseerd in deelname? Stuur dan vóór 21 juli een mail naar ons met een korte motivatie (max 250 woorden) en enkele voorbeelden van eigen werk. campcushy@stichtingwatershed.nl.

Buddy Wakefield, tijdens Camp Cushy 2016.

Watershed is de Zuid-Nederlandse literaire organisatie die schrijvers helpt hun sporen opvallend te maken, hun talent te ontwikkelen. Met workshops en masterclasses, op podia en online. Watershed ziet literatuur niet alleen als een genre, maar als een kwaliteit die je op veel verschillende manieren en terreinen kunt inzetten. Ook tijdens Camp Cushy laten we je op allerlei manieren kennismaken met diverse disciplines waarvoor je literaire teksten kunt inzetten.  Je maakt niet alleen kennis met schrijvers uit binnen- en buitenland, maar ook met wetenschappers, kunstenaars en  singer-songwriters. In korte tijd brengen we je nieuwe vaardigheden bij die je direct in de praktijk kunt brengen.

Dit alles in een open, warme en gepassioneerde sfeer. Eén van de dingen die Camp Cushy anders maakt dan de meeste vergelijkbare trainingsweken, is de teamsfeer die we nastreven; we geloven in de creatieve kracht van het collectief. Daarnaast is er veel aandacht voor de eigen, individuele ontwikkeling. We stellen groepen samen, iedere groep heeft zijn eigen facilitator, en binnen de groepen bespreek je onder andere elkaars werk en ontwikkel doelen.

De workshopleiders en facilitators van de 2017-editie: schrijver Babah Tarawally (NL), schrijver, dichter en performer Buddy Wakefield (US), wetenschapper Chris Hables Gray (US), singer-songwriter David O’Dowda (UK), psychologe en schrijfster Dulcie Witman (US), schrijver en dichter Erik Jan Harmens (NL), radiomaker Bart Vermeulen (NL), kunstenares en non-fictie schrijver Abby Banks (US) en dichter/uitgever Kyle Schlesinger (US). Zie de Facebook-pagina van Watershed voor hun biografieën.

Kort overzicht van de workshops:

Buddy Wakefield (dichter en performer, o.a. wereldkampioen Slam Poetry) leidt de workshop over performance. Met als centraal uitgangspunt: performing is niet zozeer voorlezen wat je geschreven hebt. Je moet je verhaal op een aantrekkelijke manier ‘uitpakken’ voor het publiek.

Chris Hables Gray, als professor o.a. verbonden aan de University of California, geeft workshops over kennisleer (en de wijze waarop je kennis kunt vergaren) en het research-proces.

Dulcie Witman gaat in haar workshop in op de wijze waarop je je werkelijke, persoonlijke leven kunt transformeren in fictie. En het gebruik van de ‘ik’.

Erik Jan Harmens neemt in zijn workshop het schrijf- en redactieproces voor zijn rekening. Hij zweert bij het adagium van Stephen King: ‘Write with the door closed, rewrite with the door open.’ Harmens: ‘Ik heb bij het creëren niets te maken met de lezer, bij het redigeren wél.’

David O’Dowda  deelt met de deelnemers in een multimedia-workshop zijn onderzoek naar de wijze waarop hij geluid gebruikt om de betekenis van woorden te ondersteunen. Kyle Schlesinger doet in zijn workshop hetzelfde, maar dan met de relatie tussen woord en de vorm.

Babah Tarawally (geboren in Sierra Leone) verhaalt in zijn workshop over de orale Afrikaanse tradities van storytelling en de rol van het literaire woord daarin.

In een serie korte workshops legt Bart Vermeulen je o.a. uit hoe je je literaire werk digitaal (met podcasts) kunt presenteren, en gaat Luc Hameleers in op de rol die taal speelt in de manier waarop we denken.

Een deel van de workshops is in het Engels, maar je schrijft in het Nederlands. De focus is deze vijf dagen niet zozeer gericht op wát je schrijft, maar hóe je schrijft.

Wat vragen we van onze deelnemers?

Eerst en vooral vragen we van de deelnemers een onvoorwaardelijke inzet die vijf dagen. Dat wil zeggen dat je ook de volle vijf dagen aanwezig moet kunnen zijn. Ook handig: een open mind en actieve betrokkenheid; we doen veel samen tijdens Camp Cushy. Praktisch: de workshops en andere activiteiten vinden plaats in Pand P in Eindhoven, beginnen elke dag rond 09.30 en gaan door tot ongeveer 21.00 in de avond. Omdat we de deelname voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk willen houden, is de prijs slechts €250,-. Dat is inclusief lunch en avondmaaltijd. Alleen voor onderdak en ontbijt zul je zelf moeten zorgen.