Camp Cushy 2019

Camp Cushy 2018

*English below

Eind augustus is het tijd voor de derde editie van Camp Cushy: het zomerkamp voor schrijvers. Dit jaar werken we gedurende vijf intensieve trainingsdagen rondom het thema ‘conceptualisering’. Want wat is dat eigenlijk, een goed concept? Hoe maak je de vertaalslag tussen een gedachte en doen? En wat voor concept ben je zelf eigenlijk, als mens?

Tijdens de eerste fase van het kamp krijg je veel workshops. We gaan kijken naar wat je ziet, wat er staat, en wat daarbij je associaties zijn. Een concept bestaat nu eenmaal niet zonder context. Al die associaties (die we vaak zonder er bewust van te zijn hebben) gaan we vervolgens professioneel deconstrueren en ontwrichten, om eens even lekker te fucken met hoe we kijken naar de wereld om ons heen.

In de tweede fase gaan we dit allemaal in praktijk brengen. De schrijvers werken in groepen van vijf, ieder met een begeleider, aan verschillende opdrachten. Er is tijd om te schrijven, alle muren van de werkruimtes vol te hangen met mindmaps en het met elkaar te hebben over wat je hebt gemaakt.

De docenten dit jaar zijn:

Simone van Saarloos (NL/VS)
Erik Jan Harmens (NL)
Dulcie Witman (VS)
Dana Yeaton (VS)
Vamba Sherif (NL)

Een deel van de staff is dus Amerikaans. Tijdens het kamp zullen de workshops en werkgroepen dan ook zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Je bent vrij om te schrijven in de taal waar jij je het meest comfortabel bij voelt, maar er wordt wel van je verwacht om in gesprek met beide talen uit de voeten te kunnen (hoewel er natuurlijk ook heus altijd iemand in de buurt zal zijn om je uit de brand te helpen als je er even niet uit komt).

Daarnaast zullen er twee redacteuren ter ondersteuning aanwezig zijn:

Lotte Lentes (NL)
Jörgen Gario (NL)

Voor wie is Camp Cushy?

Camp Cushy is een kamp voor schrijvers. Poëzie, proza, toneel, non-fictie, journalistiek, thrillers, chick-lit, young-adult, science fiction of iets anders: wij zien literatuur niet als een genre, maar als een kwaliteit die zich op veel verschillende manieren kan uiten.

Wat we van je vragen is om je vijf dagen lang onvoorwaardelijk in te zetten. We verwachten van je dat je hard werkt, daar staat tegenover dat we je een veilige sfeer bieden waarin je fouten mag maken en we samen zorgen dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen.

We geloven in de creatieve kracht van het collectief, maar daarnaast is er ook veel aandacht voor de eigen, individuele ontwikkeling.

Hoe schrijf je je in?

Je schrijft je in door middel van een motivatiebrief. Waarin je ons natuurlijk vertelt over jezelf en je schrijven, maar ook laat zien wat je uit Camp Cushy hoopt te halen. Wat zijn jouw persoonlijke doelen tijdens het kamp?

Je bent vrij om de motivatiebrief vorm te geven zoals je zelf wil.

Stuur je brief  (uiterlijk 30 juni 2018) naar cushy@stichtingwatershed.nl

Een selectiecommissie buigt zich over de aanmeldingen. Uiterlijk een week na de sluitingsdatum krijgen de inzenders bericht of ze wel/niet geselecteerd zijn voor Camp Cushy.

Wat kost Camp Cushy?

Voor het kamp vragen we een bijdrage van 395,- euro (vijf dagen training, materialen en lunch). Daarnaast krijg je een promo code van onze hotelpartner The Student Hotel voor een gereduceerd tarief.
Er zijn een beperkt aantal gesubsidieerde plekken beschikbaar.

Schrijf je in.
Het begint met een zin.

Camp Cushy 2018: English

It is ON! Camp Cushy is returning this summer and this year we will tackle… CONCEPTULIZATION! Whhhhat?!?! Yes conceptualization. How the hell do we come up with and sustain ideas that have legs. Be it fiction or non-fiction, short stories, theatre, you name it- this residency will kick your game into action.

Over 5 intensive days we work with you in both small groups and one on one sessions. We WORK to help you leave Camp Cushy with some serious skills and a community that supports you to be a better maker.

Our teaching and editorial staff (Dutch and English speaking)

Dulcie Witman (USA)

Dana Yeaton (USA)

Simone van Saarloos (NL/USA)

Vamba Sharif (NL)

Erik Jan Harmens(NL)

Editors: Lotte Lente(NL) and Jörgen Garcia(NL)

Apply for this year’s Camp Cushy! You know you want this!

To apply for Camp Cushy we need the following:

We need a motivation letter- why you write, what you write and what you want to get out of the week. Be creative and let this show us who you are, how you write.

Send your motivation letter (no later than June 3oth!) to:

cushy@stichtingwatershed.nl

At the latest one week after the closing date, the participants will be notified whether or not they have been selected for Camp Cushy.

Camp Cushy Costs

395 euros for 5 days intensive training, materials and lunches

Promo code with our hotel partner The Student Hotel

Limited scholarships for program based on need available

Lazy listeners

HetSpijtMe_FBeventbanner

Lazy listeners

Kluizenaarschap is geen conditio sine qua non voor meesterwerken. Toetsenbordjunks en trapkastbewoners verdienen zichtbaarheid. Watershed geeft schrijvers een stevige duw in de rug. Daarheen. Ja, die kant op, naar dat podium. Op 30 augustus 2018 beleefden we de tweede editie van Lazy Listeners, ons grote, jaarlijkse live-event, onder de titel Het Spijt Me. Over de zin en onzin van sorry. Literaire voordrachten, muziek en audiovisuele elementen in een theatrale setting rondom een maatschappelijk thema. Met Simon(e) van SaarloosDean BowenVamba Sherif, Olave Nduwanje, Jonathan Griffioen, Akwasi, Roos Rebergen en David O’Dowda.

Als klein kind leer je al ‘sorry’ zeggen. Je hebt de auto afgepakt van een ander kind, nu moet het huilen, een ouder beveelt je het speelgoed terug te geven en vraagt: ‘Wat zeggen we dan?’ Waarop jij met een beteuterd gezicht antwoordt: ‘Sorry.’

Hoe ouder je wordt, hoe vaker je je excuses aanbiedt. Maar lost het iets op, sorry zeggen? Wat verlangen we van de ander als we willen dat hij of zij excuses aanbiedt? Hoe construeren we welgemeende spijtbetuigingen in een wereld die overvloed raakt met sorry’s?

Eind februari verschijnt de nieuwste editie van onze literaire podcast Radio Slik, over het fenomeen ‘sorry’.

Slik Sonic

samen8

Slik Sonic

We zoeken literatuur overal, ook in songteksten. Zoals op ons kleinschalige livepodium Slik Sonic, waarmee we de relatie tussen muziek en tekst onderzoeken.

We trapten 2019 op donderdag 17 januari af met de eerste editie, over beats en hiphop-teksten. Met niemand minder dan Extince, en twee jongere hemelbestormers, Braz (Eindhoven) en Starrlight (Helmond). De presentatie was in handen van dj en hiphopkenner Y’skid, alias Frank Sens.

Slik Live is mogelijk gemaakt door:

Radio Slik

header-slikradio

Radio Slik

Radio Slik is de literaire podcast van Watershed, waar schrijvers van naam of naderende faam een bijdrage aan leveren. Met intieme korte verhalen kruipen bekende en minder bekende schrijvers even in je oor. Het thema wisselt – van dode huisdieren,tot spijt enpijn – maar schurkt zich altijd tegen schaamte en schuld aan.De vierde editie van Radio Slik over pijn, (Ouch, show me where it hurts) staat sinds juni 2018 online en trok de eerste dagen al direct meer dan 500 luisteraars.

In Radio Slik behandelen we met literatuur, poëzie en journalistiek emotioneel beladen onderwerpen, waar vaak in meer of mindere mate een taboe op rust. Artistiek leider Juliet Gagnon ziet de behandeling van de thema’s van Radio Slik als een onderdeel van Watershed’s ‘end of shame-campaign’. Daarbij onderzoeken componisten de relatie tussen geluid/muziek en het gesproken woord. Een bekende schrijver treedt op als curator van de podcast en onderneemt een onderzoekstocht langs collega-schrijvers, deskundigen en in zijn/haar eigen hoofd.

Medio begin maart verschijnt de vijfde editie, Een anatomie van sorry, onder curatorschap van Simone van Saarloos.

Je kunt alle afleveringen luisteren via de website RadioSlik.nl en via SoundCloud.