.

CampCushy2019_FBeventbanner
Schrijf je in voor Camp Cushy 2019

Camp Cushy x Van Abbe Future Writing

Schrijf je in voor onze literaire werkweek Camp Cushy: dit jaar van 12-17 augustus, in en samen met het Van Abbemuseum in Eindhoven. We gaan deze editie onder de naam Future Writing op zoek naar nieuwe, interdisciplinaire vormen van literatuur en storytelling. Inschrijven kan nog tot en met 15 juni!

Camp Cushy is hét zomerkamp voor schrijftalent van literaire organisatie Watershed, dat we deze editie ook openstellen voor andere makers. Omdat steeds meer creators interdisciplinair werken en taal vaak een belangrijk onderdeel is van hun werk. Zes intensieve trainingsdagen richten we ons op de ontwikkeling van je schrijf- en storytellingtalent.

Camp Cushy is: zes dagen lang veel praktische, creatieve en theoretische verdieping, die je direct daarna in de praktijk kunt brengen. Maar Camp Cushy is ook een inspirerende omgeving, met veel originele en authentieke stijlen en zienswijzen, zowel van de coaches als de deelnemers. Sandro van der Leeuw, deelnemer in 2018: “Camp Cushy maakt je dapper, het prikkelt de kunstenaar in je, het brengt het beste en het mooiste in je naar boven.”

De eerste dagen van Camp Cushy zijn vooral gericht op het theoretische gedeelte, en kijken we vanuit verschillende perspectieven naar literair schrijven en andere vormen van storytelling. Hoe zien we de toekomst van literatuur en storytelling? Wat is mijn eigen positie daarin? Wij geloven bij Watershed dat het schrijven van de toekomst vooral gevoed moet en zal worden door zoveel mogelijk stemmen in de samenleving. De woorden die we gebruiken zijn en moeten veel meer een afspiegeling zijn van onze meerstemmige maatschappij. Dan bieden we ruimte aan nieuwe geluiden en nemen we afstand van het dominante narratief.

Wat kan ik als literair schrijver en storyteller leren van bijvoorbeeld journalistiek, creatieve wetenschap, theater en beeldende kunst? En andersom? In het tweede deel brengen we het geleerde in de praktijk. Je werkt als makers in groepen van vijf, ieder met een begeleider, aan een project. Daarnaast is er tijd en ruimte om eigen werk te creëren en ontvang je van begeleiders en collega-makers feedback op je werk.

Filosoof en schrijver Simon(e) van Saarloos, schrijver Jörgen Gario, beeldend kunstenaar Julius Thissen en schrijver en creative academic Tracian Meikle vormen deze editie de kern van ons divers en veelzijdig coachingsteam. Juliet Gagnon, artistiek leider van Watershed, leidt de trainingsdagen. Daarnaast bieden we gastcolleges van schrijvers uit binnen- en buitenland (namen worden later bekend gemaakt).

Nog een mooi extraatje: Camp Cushy vindt plaats tijdens de laatste week van de Xenogenesis-tentoonstelling in het Van Abbemuseum, de eerste grote tentoonstelling in Nederland van de in Londen gevestigde The Otolith Group. Ter afsluiting van de tentoonstelling en Camp Cushy houden we op 18 augustus een dialoogsessie in het museum. Met gastcolleges en bijdrages van deelnemers aan Camp Cushy en vertegenwoordigers van de Otolith Group.

Dus, hoe zie jij Future Writing?

Vertel ons in niet meer dan 500 woorden wat jouw visie is op de toekomst van literatuur of andere vormen van storytelling. Of geef ons je persoonlijke motivatie om mee te doen aan deze editie van Camp Cushy. Geschreven of via spraak-of videoboodschap. Stuur (een link naar) je tekst of bestanden naar cushy@stichtingwatershed.nl vóór 15 juni 2019. We willen ook graag een aantal voorbeelden van eerder werk ontvangen.

Wanneer: 12 - 17 augustus + dialoogsessie: 18 augustus
Waar: Van Abbe Museum, Eindhoven
Kosten: 500, - (inclusief lunch- en lesmateriaal)
Laatste registratie datum: 15 juni
Selectie aankondiging: laatste week van juni

Verblijfkosten:
Onze hotelpartner The Student Hotel biedt speciaal voor Camp Cushy-deelnemers overnachtingen aan tegen een gereduceerd tarief.

Voor wie is Camp Cushy?
Camp Cushy 2018

Lazy listeners

HetSpijtMe_FBeventbanner

Lazy listeners

Kluizenaarschap is geen conditio sine qua non voor meesterwerken. Toetsenbordjunks en trapkastbewoners verdienen zichtbaarheid. Watershed geeft schrijvers een stevige duw in de rug. Daarheen. Ja, die kant op, naar dat podium. Op 30 augustus 2018 beleefden we de tweede editie van Lazy Listeners, ons grote, jaarlijkse live-event, onder de titel Het Spijt Me. Over de zin en onzin van sorry. Literaire voordrachten, muziek en audiovisuele elementen in een theatrale setting rondom een maatschappelijk thema. Met Simon(e) van SaarloosDean BowenVamba Sherif, Olave Nduwanje, Jonathan Griffioen, Akwasi, Roos Rebergen en David O’Dowda.

Als klein kind leer je al ‘sorry’ zeggen. Je hebt de auto afgepakt van een ander kind, nu moet het huilen, een ouder beveelt je het speelgoed terug te geven en vraagt: ‘Wat zeggen we dan?’ Waarop jij met een beteuterd gezicht antwoordt: ‘Sorry.’

Hoe ouder je wordt, hoe vaker je je excuses aanbiedt. Maar lost het iets op, sorry zeggen? Wat verlangen we van de ander als we willen dat hij of zij excuses aanbiedt? Hoe construeren we welgemeende spijtbetuigingen in een wereld die overvloed raakt met sorry’s?

Eind februari verschijnt de nieuwste editie van onze literaire podcast Radio Slik, over het fenomeen ‘sorry’.

Slik Sonic

samen8

Slik Sonic

We zoeken literatuur overal, ook in songteksten. Zoals op ons kleinschalige livepodium Slik Sonic, waarmee we de relatie tussen muziek en tekst onderzoeken.

We trapten 2019 op donderdag 17 januari af met de eerste editie, over beats en hiphop-teksten. Met niemand minder dan Extince, en twee jongere hemelbestormers, Braz (Eindhoven) en Starrlight (Helmond). De presentatie was in handen van dj en hiphopkenner Y’skid, alias Frank Sens.

Slik Live is mogelijk gemaakt door:

Radio Slik

header-slikradio

Radio Slik

Radio Slik is de literaire podcast van Watershed, waar schrijvers van naam of naderende faam een bijdrage aan leveren. Met intieme korte verhalen kruipen bekende en minder bekende schrijvers even in je oor. Het thema wisselt – van dode huisdieren,tot spijt enpijn – maar schurkt zich altijd tegen schaamte en schuld aan.De vierde editie van Radio Slik over pijn, (Ouch, show me where it hurts) staat sinds juni 2018 online en trok de eerste dagen al direct meer dan 500 luisteraars.

In Radio Slik behandelen we met literatuur, poëzie en journalistiek emotioneel beladen onderwerpen, waar vaak in meer of mindere mate een taboe op rust. Artistiek leider Juliet Gagnon ziet de behandeling van de thema’s van Radio Slik als een onderdeel van Watershed’s ‘end of shame-campaign’. Daarbij onderzoeken componisten de relatie tussen geluid/muziek en het gesproken woord. Een bekende schrijver treedt op als curator van de podcast en onderneemt een onderzoekstocht langs collega-schrijvers, deskundigen en in zijn/haar eigen hoofd.

Medio begin maart verschijnt de vijfde editie, Een anatomie van sorry, onder curatorschap van Simone van Saarloos.

Je kunt alle afleveringen luisteren via de website RadioSlik.nl en via SoundCloud.