CAMP CUSHY 2018

Programma

Eind augustus is het tijd voor de derde editie van Camp Cushy: het zomerkamp voor schrijvers. Dit jaar werken we gedurende vijf intensieve trainingsdagen rondom het thema ‘conceptualisering’. Want wat is dat eigenlijk, een goed concept? Hoe maak je de vertaalslag tussen een gedachte en doen? En wat voor concept ben je zelf eigenlijk, als mens?

Tijdens de eerste fase van het kamp krijg je veel workshops. We gaan kijken naar wat je ziet, wat er staat, en wat daarbij je associaties zijn. Een concept bestaat nu eenmaal niet zonder context. Al die associaties (die we vaak zonder er bewust van te zijn hebben) gaan we vervolgens professioneel deconstrueren en ontwrichten, om eens even lekker te fucken met hoe we kijken naar de wereld om ons heen.

In de tweede fase gaan we dit allemaal in praktijk brengen. De schrijvers werken in groepen van vijf, ieder met een begeleider, aan verschillende opdrachten. Er is tijd om te schrijven, alle muren van de werkruimtes vol te hangen met mindmaps en het met elkaar te hebben over wat je hebt gemaakt.

De docenten dit jaar zijn:

• Simone van Saarloos (NL/VS)
  • Erik Jan Harmens (NL)
  • Dulcie Witman (VS)
  • Dana Yeaton (VS)
  • Vamba Sherif (NL)

Een deel van de staff is dus Amerikaans. Tijdens het kamp zullen de workshops en werkgroepen dan ook zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Je bent vrij om te schrijven in de taal waar jij je het meest comfortabel bij voelt, maar er wordt wel van je verwacht om in gesprek met beide talen uit de voeten te kunnen (hoewel er natuurlijk ook heus altijd iemand in de buurt zal zijn om je uit de brand te helpen als je er even niet uit komt).

Daarnaast zullen er twee redacteuren ter ondersteuning aanwezig zijn:

Lotte Lentes (NL)
Jörgen Gario (NL)

Voor wie is Camp Cushy?

Camp Cushy is een kamp voor schrijvers. Poëzie, proza, toneel, non-fictie, journalistiek, thrillers, chick-lit, young-adult, science fiction of iets anders: wij zien literatuur niet als een genre, maar als een kwaliteit die zich op veel verschillende manieren kan uiten.

Wat we van je vragen is om je vijf dagen lang onvoorwaardelijk in te zetten. We verwachten van je dat je hard werkt, daar staat tegenover dat we je een veilige sfeer bieden waarin je fouten mag maken en we samen zorgen dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen.

We geloven in de creatieve kracht van het collectief, maar daarnaast is er ook veel aandacht voor de eigen, individuele ontwikkeling.

Docenten
Kosten en inschrijven